sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Mindfulness

Herken je dit? Het gevoel altijd maar druk te zijn en toch nergens aan toe te komen? Telkens afgeleid worden door je mail, je telefoon, smsjes. Je lijstjes worden alleen maar langer. Het gevoel zoveel te moeten geven en geen ontspanning en rust te kunnen vinden?

Mindfulness is een aandachtstraining die te maken heeft met niet oordelen, respect en mildheid. Wat er zich ook voordoet (in je meditatie of in je dagelijkse leven), het wordt met respect en mildheid behandeld. Deze vorm van mediteren wordt op andere sites (en voorheen) ook wel Vipassanameditatie of inzichtmeditatie genoemd. Deze techniek komt uit het Boeddhisme zoals dat tegenwoordig in Zuid-Oost Azië wordt beoefend. Het is een meditatievorm, waarbij het ontwikkelen van opmerkzaamheid (mindfulness) centraal staat en waarbij je kunt leren om op een directe en ongekleurde manier ervaringen in jezelf te observeren.

Hierdoor kan een helder en bevrijdend inzicht ontstaan dat je leert hoe je als mens in elkaar zit en hoe je op een vaardige(r) manier om kunt gaan met de wisselvalligheden in het leven.

Het is leren waarnemen en observeren zonder uit te gaan van veronderstellingen of ideeën. Dit observeren gebeurt niet op een intellectuele manier, maar door zorgvuldig waar te nemen wat zich van moment tot moment in of aan je voordoet en dit tegelijkertijd te benoemen of te registreren, zonder dat je daarbij hoeft over te gaan tot het analyseren, of veroordelen van wat waargenomen wordt. De methode combineert oosterse meditatie- en yogatechnieken met moderne westerse psychologie. De grondlegger van ‘Mindfulness’ of aandachttraining is Jon Kabat-Zinn. In deze cursus doen we vooral meditatie en Mindfulnessoefeningen (en geen yogaoefeningen, er zijn aparte yogacursussen bij FLY AWAY).

Doordat hij zijn methode heeft onderworpen aan gedegen wetenschappelijk onderzoek en positieve resultaten behaalde, is mindfulness meer en meer binnen en buiten de medische wereld geaccepteerd.
Sinds een aantal jaar staat de methode flink in de belangstelling in de cognitieve psychologie.

Waarom zou ik iets aan Mindfulness hebben?
* Om te leren wat Mindfulness echt is
* Om te leren meer in het hier en nu te zijn
* Om te ontstressen
* Om rust te vinden in jezelf
* Om een probleem op te lossen
* Om lichamelijke en/of geestelijke klachten te verminderen of zelfs te overwinnen
* Om te leren relativeren
* Om te leren mediteren

Wetenschappelijke onderbouwing
In Nederland is onderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen naar het effect van aandachttraining op mensen met depressie en angsten.
In aandachttraining staat de beoefening van mindfulness meditatie centraal.

De deelnemers melden een verbetering van kwaliteit van leven, afname van lichamelijke en psychologische klachten, gemakkelijker te kunnen ontspannen en het verkrijgen van een positiever zelfbeeld.
Verscheidene wetenschappelijke onderzoeken tonen tevens aan dat de deelnemers van aandachttrainingen minder kans hebben om terug te vallen na een depressie en dat aandachttraining mentale problemen en stress helpt te verlichten en het psychologisch functioneren verbetert.

Vormen van Mindfulnessbeoefening

Training in Mindfulness kan op twee manieren: de formele en de niet-formele beoefening.

Bij de formele beoefening neem je de tijd en ruimte om specifieke oefeningen te doen. In zithouding kunnen verschillende oefeningen gedaan worden zoals bijvoorbeeld de bodyscan, waarbij je deel voor deel bewust je lichaam voelt. Een ander voorbeeld is een loop meditatie, je loopt, zonder doel, zonder haast en zonder bestemming. Het lopen zelf is het doel. Ook als je doelgericht je gevoelens onderzoekt die je ervaart beoefen je formele meditatie.


Niet-formele beoefening is het toepassen van Mindfulnesstechnieken in je dagelijks leven. Het is een leven waarin aandacht een centrale rol speelt. Je bent je bewust van je doen en laten, bewust van je gedachten en gevoelens. Je hebt ook oog voor anderen. Je hebt geleerd je aandacht te richten (focussen), de tijd te nemen om je bewust te zijn van wat je waarneemt. Dit doe je op een ontspannen manier, met en rustige ademhaling, je handelt zonder haast en je gebruikt je zintuigen bewust.


Gedachten
Word je soms ook zo horendol van al die gedachten in je hoofd? In de Mindfulnesstraining leer je met je gedachten anders om te gaan. Je merkt op hoe gedachten komen en weer gaan.

Sommige gedachten zijn zinvol, andere zinloos, sommige prettig, andere onprettig of zelfs pijnlijk. Sommige correct, andere ronduit schadelijk of schaamteloos (gelukkig dat niemand gedachten kan lezen!). Van sommige gedachten vinden we dat ze goed bij ons passen, van andere begrijpen we niet dat we ze hebben. Soms zijn gedachten associatief, doen ze ons aan iets denken en dat doet ons dan weer aan iets anders denken en dat weer aan iets anders. Soms zijn het oude patronen die steeds maar terugkomen. Van andere gedachten snappen we niet waar ze vandaan komen (net soms zoals bij dromen: sommige kun je linken aan de dag of gebeurtenissen anderen snap je de betekenis er niet van en zijn in jouw beleving heel erg raar). Sommige gedachten zijn emotioneel geladen, andere neutraal.

De meest emotioneel geladen gedachten zijn de gedachten waar we vaak het moeilijkste mee om kunnen gaan. Ze dringen zich steeds naar de voorgrond, waardoor ze heel echt lijken. Over het ontstaan van gedachten hebben we weinig controle. Zonder gedachten zouden creatieve processen onmogelijk zijn. Zie gedachten dan ook als een zegen. Maar leer hoe je ze wilt hanteren: je ziet ze voor wat ze zijn: gedachten. In Mindfulness leer je vertrouwd te raken met het spel van gedachten.

Je gaat niet meer automatisch in op je gedachten.

Mindfulness leidt tot keuzevrijheid, niet wat betreft de gedachten zelf, maar wel m.b.t het proces, het omgaan met gedachten en uiteindelijk kiezen met welke gedachte je iets doet en met welke niet.

Op March 19, 2011