Artikel afbeelding

Hoe past je passie in de zakelijke markt?

Onlangs deed VYN, de Vereniging Yogadocenten Nederland, onderzoek naar yoga en het ondernemerschap. Ik was verrast te ontdekken dat slechts 9-10 % kan rondkomen van dit beroep. (bron:VYN) Een groot aantal docenten heeft een bijbaan nodig om zich te kunnen onderhouden. Shockerende gegevens, vooral als je bedenkt dat veel yogadocenten een jarenlange studie achter de rug hebben en daarnaast met grote regelmaat lessen, workshops, cursussen en soms ook retraites volgen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Sinds het lezen van deze uitkomsten ben ik gaan nadenken hoe je jezelf als docent kunt neerzetten in een markt waar de concurrentie groot is. In de steden lijken op elke hoek van de straat nieuwe yogascholen als paddestoelen uit de grond te schieten. Yoga is een passie. Maar met een passie alleen komt er geen brood op de plank. Na een sportverleden gevolgd door een verleden met burnoutklachten leek er voor mij geen andere weg mogelijk dan de yoga-way-of-life. Die passie voor yoga wilde ik graag delen na mijn yogaopleiding. Stilletjes aan ben ik begonnen met enkele lessen hier en daar. Vaak zelfs gratis om maar ervaring op te doen. Met daarnaast een daytime job bij een vastgoedbedrijf.

Gaandeweg leerde ik dat het vragen van een goed uurtarief niet alleen meer dan normaal is, maar dat je daarmee ook jezelf als docent serieus neemt. Via allerlei omwegen en natuurlijk niet zonder de nodige hobbels en valkuilen ontdekte ik dat vooral mensen met burnout- en stressklachten elke keer op mijn pad kwamen. Steeds vaker werd ik gevraagd voor privélessen. Mijn eigen kennis en ervaring bleek een waardevolle toevoeging voor deze doelgroep bij de weg naar herstel.
Met veel liefde ben ik vervolgens ook zwangerschapsyoga gaan geven. Eén van de meest dankbare lessen om neer te zetten.
Sinds kort blijkt ook de zakelijke markt voor mij niet meer weg te denken. Met eigen ogen zag ik hoe medewerkers soms letterlijk gebukt gaan onder hoge werkstress. In het bedrijfsleven groeit de vraag naar ontspanning en mindfulness. In samenwerking met Yoga op de Zaak kan ik ook in B2B steeds meer betekenen. Als yogadocent probeer ik met liefde, vanuit mijn hart leerzame lessen neer te zetten. Tevens probeer ik me te onderscheiden door verdieping en specialisatie.
Inmiddels lopen de yogalessen goed. Mijn vaste baan heb ik opgezegd.
Maar naast de liefdevolle passie is een zekere zakelijke houding een vereiste. Dat besef is na het lezen van de cijfers sterk gegroeid. Het yoga-ondernemerschap vraagt vakkennis, goede marketing, tijdsinvestering en een flinke portie geduld… En net toen ik dit alles had bedacht, werd ik vanuit het niets gebeld door de redactie van Het Yogamagazine. Het bekendste yogatijdschrift van Nederland. Zij wilden een artikel plaatsen naar aanleiding van het onderzoek : “Kun je rondkomen van lesgeven?” met de vraag of ik hieraan wide meewerken. Het werd een spontaan leuk interview.
Dit interview met een drietal yogadocenten waaronder ikzelf, lees je in de nieuwste editie van Het Yogamagazine (nr. 4 – augustus 2017).

Op August 28, 2017